توسط محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر؛ معرفی سامانه های پخت شونده با نور مرئی با قابلیت کاربرد در پرینت سه بعدی رزینی

 | تاریخ ارسال: 1400/5/23 | 

محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به ابداع فرمولاسیون جدید پخت شونده با نور مرئی که دوستدار محیط زیست، فاقد هر گونه سمیت و آسیبی شدند. از این سامانه در ایمپلنت‌های دندانی، پرینت سه بعدی و پوشش سطوح استفاده می شود.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، عاطفه نژادابراهیم دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح « فرآیند پخت سامانه آکریلاتی-اپوکسیدی نورپخت با استفاده از شروع کننده های سه جزئی حاوی نانوپیگمنت» گفت: سامانه های رزینی پخت شونده معمولا با پرتوی فرابنفش (UV) پخت می¬شوند. استفاده از پرتوهای فرابنفش در این نوع سامانه به دلیل مزایای بسیار زیاد، بصورت گسترده در صنایع مختلف بکار می¬رود. اما این نوع پرتو معایبی همچون انرژی بالا به ویژه در کاربردهای زیستی، کامپوزیت های دندانی، و محدودیت نفوذ در نمونه¬های ضخیم را دارد. وی گفت: به همین دلیل سامانه های پخت شونده با نور مرئی که امواجی کم خطر، ارزان قیمت و با قابلیت نفوذ بالا هستند، مورد توجه قرار گرفتند.
نژادابراهیم خاطر نشان کرد: در این پژوهش سامانه های پخت شونده با نور مرئی در حضور شروع کننده های نوری سه جزئی جدید معرفی و کاربرد آنها در زمینه های مختلف به عنوان مثال چاپ سه بعدی مطالعه شدند. 
محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر عنوان کرد: در این پژوهش ۳  سامانه شروع کننده سه جزئی جدید معرفی شد که در سه ناحیه مختلف از طول موج نور مرئی قابلیت پخت رزین را دارا هستند. در این پژوهش موفق شدیم یک فرمولاسیون جدید پخت شونده با نور مرئی، مورد استفاده در پرینت سه بعدی رزینی از نوع DLP معرفی کنیم که به کمک آن بتوان وضوح تصویر و دقت ابعادی قطعه پرینت شده را به میزان قابل توجهی بهبود بدهیم. 
به گفته این محقق، همچنین با یک مرحله اصلاح سامانه شروع کننده با نانوذرات ( نانوذرات رس) پایداری حرارتی این سامانه ها را افزایش دادیم. 
وی با بیان اینکه این فرمولاسیون موفق به ثبت اختراع در داخل کشور نیز شده است، گفت: این سامانه ها قابلیت استفاده به ویژه در زمینه پرینترهای سه بعدی جهت پرینت اشکال هندسی پیچیده با دقت ابعادی بالا را دارند. 
وی خاطر نشان کرد: در این مسیر اصلی ترین آزمونها و تجهیزات شامل RT-FTIR، Laser Flash Photolysis (LFP)، پرینتر سه بعدی (DLP)، فوتورئومتری (photo-rheometry) بودند. بعد از معرفی سامانه های شروع کننده سه جزئی، سنتز سامانه شروع کننده حاوی نانوپیگمنت انجام شد و شرایط پخت با این شروع کننده های نانویی نیز مطالعه و بهینه سازی شد. 
 وی تاکید کرد: در صنایع پوشش، چاپ و بویژه پرینت سه بعدی و کامپوزیت های دندانی میتوان از نتایج این پروژه استفاده کرد.
نژادابراهیم با بیان اینکه قابلیت نیمه صنعتی شدن این پروژه وجود دارد، افزود: استفاده از سامانه های پخت شونده با نور مرئی که دوستدار محیط زیست بوده و فاقد هر گونه سمیت و آسیبی است، دارای توجیه اقتصادی نیز هستند.
وی با اشاره به ویژگی های طرح گفت: بهبود چالش مقاومت حرارتی این سامانه ها، بهبود وضوح تصویر و دقت ابعادی در کاربرد چاپ سه بعدی، رفع نیاز به منابع گران قیمت تولید پرتوهای مضر فرابنفش (UV) از ویژگی های این طرح به شمار می روند.
وی با اشاره به کاربردهای پروژه گفت: این پروژه در زمینه های پوشش، چاپ، پرینت سه بعدی، کامپوزیت دندانی و چسب¬های زیستی  کاربرد دارد که به طور ویژه پرینتر سه بعدی مطالعه شد. 
گفتنی است :استاد راهنمای این پروژه دکتر مرتضی ابراهیمی عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر بوده است؛ همچنین استاد دوره فرصت مطالعاتی پروژه پرفسور زاویر آلوناس ( Xavier Allonas) – دانشگاه اوت آلزاس کشور فرانسه (Haut Alsace University) بوده است. از این پروژه ۲ مقاله ISI  با ضریب تاثیر ۳.۶ و ۴.۲ ، یک ثبت اختراع داخلی و کنفرانس بین المللی ESPS در کشور فرانسه و چندین کنفرانس و مقالات علمی پژوهشی دیگر منتشر شده  است.